20 January 2010

Bahaya Posting Di Internet

Kalau dahulu, kita boleh posting apa sahaja yang kita nak. Boleh tulis apa sahaja yang kita nak,kiranya boleh luahkan segala pendapat kita di internet nih. Boleh posting kt blog,kat friendster,kat facebook dan sebagainya.

Tapi sekarang dh tak boleh dh nak tulis sesuka hati. Kiranya hajat kita untuk meluahkan pendapat dan perasaan sudah menjadi terbatas. Kalau tulis cm gini kt blog @ facebook, kena tangkap,kena masuk mahkamah,masuk jail dan sebagainya atas tuduhan yang macam-macam.

Baru-baru ini seorang pelajar ASWARA kena tangkap kerana membuat ugutan yg berbaur racist dan lain-lain tuduhan... Pelajar itu pn patut fikir gak apa yg perlu tulis. Sebelum ini pn ada penulis blog yang menghina instutisi diRaja,kena tangkap dan kena penjara. Aku pn rasa nak tulis jek pasal Raja aku nih, tp silap haribulan tak pasal-pasal kena tangkap dgn polis dan masuk penjara...so aku biarkan lah.

Sekarang dh tak boleh dh nk posting pendapat diri sendiri. Kalau tulis nanti dituduhnya mengancam keselamatan negara dan sebagainya. Hampes... Dulu aku selalu jugak baca blog sting, menarik...tp sekarang cm monotunes jek...a.k.a copy n paste... tp blog ayam serama aku masih sedap lagi dibaca... yg lain2 diaorang dh jarang update kot-kot kena tangkap atas tuduhan mengancam keselamatan negara... blog erni ng karl sememangnya dh bersawan...labah2 dh bercucu-cicit dh... hehe

2 comments:

|arieza| said...

hahah blog serama jugak ko bace snyap2 ek.. haha satu komen pun xde. cis jd silent reader rupanye!

ZuL said...

hehe...walaupn xbalas, tp kena update selalu... hehe