02 May 2013

Setahun Hutang Gaji Tertunggak



Tahun lepas aku berkerja dengan kawan aku yang bernama Mat Kamaruddin Mat Adam. Kerja hanya 2 bulan jek. Gaji 1st bulan dibayar ansur-ansur pada bulan ke 2. Dan pada tarikh perkahwinan adik ipar aku, aku berhenti kerja. Ini bermakna sudah cukup 2 bulan aku berkerja. Dia berjanji untuk menyelesaikan gaji aku dan minta no account bank dengan aku. So aku bagi lah no account bini aku kepada dia iaitu no account CIMB. Tunggu punya tunggu tak masuk jugak, so mungkin ada masalah kewangan. Tup-tup aku lupa dan aku teringat balik gaji yang tertunggak selepas gaji daripada Ketella Timur Resources pun tak bayar jugak. So aku contact balik. Berikut adalah perbualan sms aku dengan Mat Kamaruddin Mat Adam



Mar 28, 13, Me : Mat, bilo nok byr gaji aku? Nk dekat setahun aku tunggu

23 Apr, 10:19am, Me : Mat, no byr atau xse byr gaji aku?

23 Apr, 11:23am, 0196990677 : Bg no maybank. Ikut rekod kawe boleh bg rm250 je. Sbb tolak demo tak mari kerja dan balance...

23 Apr, 11:29am, Me : Ikut rekod mg berapo hari aku gi kijo ng mg dulu?

2 May, 12:28am, Me : "Roh seseorang mukmin itu tergantung-gantung (dihalang daripada tempat yang mulia) dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dilunaskan." (Riwayat Al-Iman Al-Tarmizi)

2 May, 12:30am, 0196990677 : Mg ni gilo la mi. Aku minta no maybank mu tak bg.

2 May, 12:32am, Me : Mg lh gilo. Kt setahun aku tunggu. Klu aku xtahu mg xbyr doh. Dan xsetuju dgn rm250. Aku tnya mg rekod mg aku semaso aku gi kijo ng mg xse oyak

2 May, 12:33am, 0196990677 : Aku dok kt ni. Bg la no bank tu... supaya senang aku masuk

2 May, 12:35am, Me:  Mg nok byr berapo drpd gaji sebenar aku.

2 May 12:37am, 0196990677 : Berapo mu expect ?

2 May 12:41am, Me : 800

2 May 12:42am. 0196990677 : Aku bagi 500. Tgh2

2 May 12:44am, Me : Aku nak 800.Xsetuju  dengan 500. Ini bukan persetujuan harga barang

2 May 8:50am, Me : 153010389103 - Maybank

2 May 8:34pm,0196990677 : Minggu dpn. Rasa hari isnin atau selasa mi kawe masuk. X leh pitis hari ni...

2 May 10:16pm, Me : Ok. Aku tunggu


Sekarang sape yang giler sekarang. Gaji asal aku RM1500. Bermakna RM57.69. So aku assume aku xdatang kerja hari Sabtu dan Ahad sebab aku ada ambil cuti dan dia pun tahu aku ambik cuti. Yang lahanat dia xbagitau bahawa gaji aku akan dipotong. So aku assume setiap minggu 2 hari aku xdatang

4 minggu x 2 hari = 8 Hari
Sebulan kerja = 30 - 4(Jumaat) = 26 Hari
Jumlah = 26 - 8 = 18 Hari

18 Hari x RM57.69 = RM1038.42.

So aku kira-kira RM200 aku sedekahkan kepada anaknya yang baru lahir. Kesian anak tu dok makan benda haram. Jadilah RM800.

Tup-tup nk ambik yang tengah-tengah RM500. Siapa yang berhutang dengan siapa sekarang? Dan aku sudah check account aku masih belum bank-in lagi dan sekarang jam 1:47pm. Aku masih menunggu lg.

Sekiranya dia hanya bank-in RM500 jek, akan aku jawab "Aku akan tuntut baki diakhirat nanti dengan pahala. Dan sekiranya mg sudah kehabisan pahala, mg mesti tanggung dosa aku pulak, Allah Maha Adil, Maha Mengetahui"

Memang Mat Kamaruddin nie kaki penipu. Dulu jadi resident engineer kt site, sekarng sudah jadi anjing liar. Masa jadi resident engineer di projek Jabatan Audit banyak perkara lintang pukang. Tak mahu pikul tanggungjawab as resident engineer. byk dilepaskan kepada orang lain

Memang betul hadis Nabi Muhammad S.A.W

 Sabda Rasul S.A.W.

Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”. (Riwayat Baihaqi)

Orang yang berhutang akan susah hidup dan sentiasa dibelenggu oleh hutang. Hati tidak akan bebas selagi hutang tidak diselesaikan

...................................................................................................................................................................

Bersambung pula kisah hari khamis dikatakan ingin bank-in. sudah 2x aku bagi no account. 1st time bagi tahun lepas, dan hari khamis sekali lagi aku bagi no account. Apa alasannya kali ini.

8 May 2013 12:10am, Me : Sudah masuk hari baru. No account sudah bagi 2x. Tahun lepas dan minggu lepas, Apa lagi alasan mu kali ini?

No comments: