06 June 2008

Rakyat Malaysia Naik Minyak Sebab Minyak Naik

Sekali lagi Dollah(Pak Lah) buat kejutan untuk rakyat malaysia dengan menaikkan lagi harga minyak petrol dan minyak diesel. Kali ini dia naikkan bukan 10sen,20sen atau 40sen,tp dia up to 78sen for petrol and Rm1 for dieser. Before this, the price of petrol is Rm1.92 and Rm1.52 for diesel. But now the new price is Rm2.70sen for petrol and Rm2.52 sen for diesel. WTF



So sekarang,rasakan hadiah daripada Dollah kepada rakyat. Brand new price. Kali ini petronas pasti mengaut keuntungan lebih dari 100billion. Lepas mengumumkan harga baru tersebut, dia nak kasi 'bonus' laa untuk rakyat Malaysia nie,konon la dengan memberikan rebate kepada pengguna kenderaan.Pada orang yang naik kereta bawah 2000cc, dapatlah RM625 bila korang renew roadtax tahun depan. Kalau motosikal pulak, dapat RM120. Aku tengok angka pn dh tau tak cukup dengan rebate tu. Kalau dollah kasi rebate sebanyak Rm625 sebulan mmg rakyat bahagia dan rakyat mmg sayang giler lah kat dollah,tp klu setahun,rakyat mahu benci giler ng dollah kali ini. Mana laa pale hotak dollah nie. Tak belajar ekonomi tapi pegang jawatan Menteri Kewangan. Bodoh punya dollah.

Yang terasa kenaikkan ini ialah golongan sederhana kebawah. Golongan 1st class mmg tak rasa sangat kenaikkan sbb elaun untuk diaorg mmg ada. Celaka punya dollah, klu tak bagi elaun perjalanan kat dollah cm mna? Suh dia pki duit sendiri. Aku rasa,gaji dia pn byk habis kat minyak jek. TPM kata, harga minyak kita lebih murah dari negara-negara jiran seperti Singapore,Indonesia,Thailand. Kenapa nak dibandingkan dengan negara bukan pengeluar minyak? Mmg betul kata kwn aku,Najib nie bodo sikit,tp salah sebenarnya kwn aku tu, mmg bodoh banyak.

Mari kita bandingkan harga minyak di negara pengeluar minyak lain. Adakah Malaysia yang paling rendah?

UAE– RM1.19/litre
Eygpt– RM1.03/litre
Bahrain– RM0.87/litre
Qatar– RM0.68/litre
Kuwait– RM0.67/litre
Saudi Arabia– RM0.38/litre
Iran– RM0.35/litre
Nigeria– RM0.32/litre
Turkmenistan– RM0.25/litre
Venezuela– RM0.16/litre
MALAYSIA– RM2.70/litre !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Tak lama lagi takrif elektrik naik lagi. Tp mmg dh lama elektrik x naik. Sejak Dollah jadi PM semua barang naik. Klu ada yg turun benda yg org xpakai/jarang pakai cm beras wangi diaorg nk turunkan harga beras wangi.Beras wangi mana ada org pkai pn. Dollah nie banyak sangat main game Sim City rasanya sampai jadi sewel cm nie skali.

Malam semalam lepas jek aku balik dari berarak dari terengganu, petang tu kakak aku sms suh aku isi minyak penuh coz ada rumours kata minyak nak naik. Aku mmg penat giler babas so balik lah dulu. Lepas jek maghrib terus turun pergi isi minyak kete kancik aku. Separuh tank kete kancik dh Rm38.Dulu seingat aku Rm30 tu dh hampir penuh. Cilakak. Lepas balik tu ambil pulak second kete. Argh,tension sesangan dengan jem lagi,krdt pulak takde nak bergayut utk ilang bosan,last2 aku give up sbb tkt kaki krem sbb sehari suntuk aku bawak kete. Kaki aku dh terasa berdenyut dh time bwk 2nd kete tu....

Petronas buys 40% stake in Santos LNG project
Reuters
Published: May 30, 2008, 00:04

Perth: Malaysian state oil company Petro-nas will buy a 40 per cent stake in Australian energy firm Santos Ltd's Gladstone liquefied natural gas project for up to $2.51 billion, to bolster its position as Asia's largest LNG producer as competition heats up.

State-owned Petronas' investment in the project, which plans to use coal seam gas as feedstock, follows a $12 billion takeover bid last month by Britain's BG Group Plc for Australia's Origin Energy Ltd, and is considered a vote of confidence for Asia's young coal seam gas industry.

Santos shares, which have surged 51 per cent so far this year, jumped 15 per cent to a record A$21.75 yesterday before settling at A$21.08, up 11.1 per cent.

"As for Santos, on first glance it looks like they've got an excellent deal," said Aiden Bradley, an oil and gas analyst at ABN Amro in Sydney.

Kita tunggu jawapan dari Pak-Pak Menteri Kabinet kita tentang artikel diatas ni!!!

Depa meniaga,kita keluaq modal...untung,depa baham habis!!!Tengok depa nak belit macam mana...depa yang meniaga,kita rakyat yang menanggung!!!barua betoi!!!"

Resource : Tranung Kita


Ini salah satu bukti,kenapa Dollah up rege minyak

No comments: