29 December 2009

Seribu Kerisauan

Adus...kenapa laa aku rasa risau yang teramat sangat ari nie. Sekarang aku amat risaukan sorang kawan aku tu. Kawan aku nie ada satu penyakit, penyakit dia...aku tak reti nak translate. tp katanya lubang injap ke jantungnya menjadi sempit. Menyebabkan dia susah nak bernafas pada sampai waktu penyakitnya datang menyerang. Walaupn kitaorang berkawan tak sampai sebulan tp bila dapat tahu akan penyakit dia ini menyebabkan aku risau yang teramat sangat.

Cm mana aku boleh kenal kawan aku ini? Kita backflash kejap

Aku kenal kawan aku nih melalui emaknya yang juga staff JKR semasa aku praktikal di JKR hari tu. So cm mana boleh kenal? Emak dia kasi resume dia kt aku mintak tolong aku carikan kerja untuk anaknya ini. Dipendekkan cerita nama kawan aku nie A.Panggil jek A...Ahmad ke,Alwi ke ikut lah nak panggil apa. Yang penting aku bukan gei. Cara kitaorang berkenalan agak unik gak lah. Seperti Lois & Clark Kent sebelum Lois kenal bahawa Clark Kent ialah Superman. Hehe Dipendekan cerita lagi. Satu malam dia bagitau laa yg dia ada penyakit nie dimana injap kejantung dia menjadi kecil menyebabkan dia sukar untuk bernafas dan pada masa itu juga tangan dia menjadi kebiruan seperti orang kelemasan.

Kemudian pada malam semalam mimpi penyakit dia datang...aku menjadi 1000 satu risau. Dia tengah sesak napas...tangan jadi biru... aku risau yang amat sangat. Kemudian aku bagitau dia aku nk bgtau ng emaknya, tapi dia cakap tak payah kerana dia sudah biasa. Time dia sesak nafas tu dia hanya ingat mati sahaja. Aku risau gilew...sikit lagi aku nk bagitau emak dia, tp dia mintak aku xyah bagitau dengan emaknya kerana takut emaknya risau. Emaknya pulak ada darah tinggi. Risau sampai tak tahu apa yg aku nak buat. Aku blur mmg blur xdapat tolong dia pada waktu tu. Jam pn dh kul 11.30mln. Lepas tu aku ajak dia pi hospital buat medical check-up. Dia kata dia dh buat n doktor hanya bagi ubat gastrik ng ubat apa entah satu lagi. Kemudian doktor itu juga cakap tentang jantung dia tu kena pergi ke HUSM kerana pada memula dia buat medical check-up tu semua data-data ada di HUSM dan doktor di HUSM pn mengesahkan mmg injap jantung dia menyempit. Sebab apa aku xtau la. So aku ajak dia gi HUSM gi buat futher check-up...tp degil budak nih. Aku dh putus akal dh nk buat cm mana kalau dia berdegil tok gi wat medical check-up. Yg takut nak gi wat medical check-up takut emak dia risau. Aku dh pusing dh. Nak marah budak nie...xboleh laa sbb member tu tengah sesak nafas... Putus akal dh aku time tu... Last dia suh aku tido dan dia cakap dia dh ok dh n dia pn nak berehat... tp still aku masih risau dan xpuas hati. Last2 aku pn tido lepas last message. Sebelum tido tu, mata dh berair dh... Coz aku dh serik dan xnk kehilangan kawan rapat. Tapi apakan daya, hidup mati ditangan tuhan.

AMIN

5 comments:

missgee said...

Bab jantung nie
tak bleh main biar je..
Bahaya..

Kalo paksa pun tak nak..
kasitau je ngan mak dia..
daripada esok2 jadi apa2 ngan dia..
Lagi arr mak dia kesian..

P/s: Tue bagi pendapat aku arr

|.a.r.i.e.z.a.| said...

wah sungguh concern abg serama aku ni ngn kwn dia ni.. haha semoga awek itu menjadi awek mu :p hehehe well ape2pun, valve stenosis (injap sempit) mmg bwk mcm2 mslh.. mmg sesak nafas tu salah satu tnda. bila dh smpai biru2 hjg jari n lidah n bibir pun kdg2 leh jd biru, mksdnye dh krg oxygen. pegi la hospital. tu jln terbaik.. takat ubat gastrik??? seyes aku x tau la doctor yg bg ubat tu bodoh ke tak bljr ke atau dia dpt cerita yg salah tentang pnykit kwn ko tu.. make sure dia cite betul2 ape yg tjadi kt dia stp kali prob tu dtg attack dia. baru doctor dpt investigate properly..

sekian!~

Unknown said...

weh..
ko soh kawan ko tu refer ke IJN..
bukan hal kecik ni..

buat surgery replacement valve..
ada 2 jenis..
satu yang mechanical - operation skali aje..
satu yang pakai tisu - operation setiap 10 taun..

aku bercerita berdasarkan pengalaman..
orang yang rapat ngan aku ada masalah ni gak..
kesian dia..
tak leh buat keje berat2..
kalu demam mau kebah lepas 2 minggu..
macam2 ler..

ZuL said...

arieza :doktor kasi ubat gastrik sbb dia ada gastrik gak... xde selera nak makan... sbb tu dia kena gastrik...

metalrizca : kalau begitu,baik buat mechanical..yg tu kot yg arieza ckp ng aku.

Unknown said...

zul,
macam aku yang aku cerita kat ko dalam ym tu aar..
pakai mechanical atau tisu,
terpulang gak pada keadaan tubuh badan yang nak guna tu..

kene ingat,
bila pakai mechanical valve tu dia dah kene makan warfarin seumur hidup..
pi study dulu pasal warfarin tu..

paling senang,
ko refer ngan doktor2 kat IJN aje aar..
diorang lagi hebat..