13 July 2009

New Red Baron Platform


Processor : AMD Phenom II X4 940(3.01 Ghz)

Ram : 2 x 2Gig Kingston Pc800

Grafix Card : ATi HD Radeon 4870

Hdd : Western Digital 500GB

PSU: Cooler Master True Power 550W

Casing: Entah nama apa,tp cap ayam
Keyboard: Formula
Mouse: Formula
Monitor: 17" TaggView(Soon Ubgradeable)

Inilah specfication pc baru aku selepas aku pergi beli kt lowyat pada 10/7/2009. Sewaktu aku kt shopping kt lowyat terjumpa lak ng dato K...nk tegur tak sempat terlalu jauh...nama dia keseorangan. Kesian lak,dimanakah erninya? hihi...eh ini bukan nak cete pasal diaorang. Ini nak cerita tentang pc baru aku nih. Hehe

Sampai kt lowyat tu aku xtau apa yg patut start dulu,so aku survey kemudian ambil semua katalog dari semua kedai kemudian compare dengan harga yang aku dah bincang member2 lain. So, tengok2 ada laa beza sikit dari segi harga cuma harga mobo tu tersasar jauh. budget dalam RM500,tgk mobo tersebut harga hampir RM1000. So terpaksa mencari mobo baru.

Memula aku beli ram 2x2gig kingson PC800 dan 1 adapter wireless belkin Aforce Technologies. Tengok dalam katalog dia harga ram RM 79. Tp dalam resit harga RM83. Demmit tertipu lak. Cipan @#$%. Tp dh beli nak buat cm mana. beli jek lah,beza ng harga kedai lain pn RM1-RM3 jek...belasah aje lah. Semua warranty lifetime. Ingat nak beli grafix card HD 4890. Lepas tu tanya lebih further tentang Crossfire(CF) katanya kalau hd4890 diaorang xpenah wat lagi buat CF, tapi kalau HD4970 diaorang pernah buat laa CF. so aku terpaksa laa cancel beli gfx card kt situ coz terasa cm diaorg nak mainkn aku jek

Kemudian aku pergi ke JAYACOM INFORMATION untuk beli barang seterusnya. kt situ aku beli hardisk Western Digital 500gb dengan harga RM180 dengan 1 tahun warranty.

Kemudian aku bertandang ke kedai THUNDER MATCH TECHNOLOGY. Kt situ aku beli grafix card dengan power supply. Sini grafix card dia boleh kira murah dan ada banyak stok laa. Aku beli grafix card Saphire HD4870 dengan Cooler Master 550W Real Power ng 80% efficient. Huh..

Tempat last skali aku pergi ialah kt C-Zone. Kt situ aku beli motherboard dengan processornya. Aku try cari motherboard yg aku nak malangnya dh kehabisan stok lak. Dh banyak kedai aku cari mobo tu tp dh habis...Demmit. So nak tak nak campur lak kesuntukan masa aku pn terus laa tanya on the spot mobo yg boleh support crossfire.pakai ddr2 dan amd cipset. so tuan punya kedai bagitau aku pakai brand Asus M4a78 Plus. Processor aku mmg dh pilih nak cari AMD AM2+ Phenom X4 940.

Lepas tu aku pn cepat-cepat bergegas keluar dari lowyat pergi ke airport subang... huh

P/S : Gambar akan diupload kemudian. Lom habis lagi setup ng windows yg sesuai

2 comments:

qaseh qist said...

jerk??
huh dah la dtg kl xnak kasi taw aku..
baek ko ckp masa ko nak balik nanti.. haish..
kecik ati sungguh aku..

koscek said...

jeles jelesnya