26 July 2010

Differences of Ron 95 petrol properties

We have gathered all samples of RON95 petrol from each brand to see the physical differences especially the colour. We also done a burning test on each petrol to see how long does it take for the petrol to be burned until finish. Here we attach the video of burning each petrol samples and the time is recorded below the video. Thanks to KDI readers Wan10 for giving us the ideas to collect all the petrol samples.



From the physical properties, the colour of each brand have some differences and an obvious difference is from the Esso and Mobil brand which is from the same company producing a yellowish colour of RON 95 petrol.



While Petronas has the greenest colour of its RON95. BHP have clear with slightly green colour while the most clear or transparent petrol is from Caltex.

Below are the burning test of each petrol brand. The method is by using standard bottle cap of 100 plus, we fill up the cap with specified petrol until overfill and put it on a metal area for burning process then light it up with lighter just after it is put there.

Then we monitor the result. Note that this burning process is done in an uncontrol environment and just for our fun test not for any review etc.


BHP RON 95 30.53 SEC
The BHP petrol have biggest fire among other petrol brand.


PETRONAS RON95 35.57 SEC
Petronas have the smallest fire produced


SHELL RON95 31.59 SEC
Shell is the most easy to catch fire. It starts the fire even when the lighter is from far away.


CALTEX RON95 25.36 SEC


ESSO RON95 26.04 SEC


MOBIL RON95 26.44

MOBIL RON95 26.44 SEC
ESSO RON95 26.04 SEC
CALTEX RON95 25.36 SEC
SHELL RON95 31.59 SEC
PETRONAS RON95 35.57 SEC
BHP RON 95 30.53 SEC

According to time taken for the petrol to be burned until no fire, the Mobil and Esso seems to have same petrol properties.

While surprisingly, petronas petrol RON95 can sustain fire in the longest period which is 35.57 seconds followed by Shell at 31.36 sec and BHPetrol at 30.53 sec. The least time for petrol burning is caltex RON95 with 25.36 sec



I am not going to make any conclusion about the differences due to that I am not an expertise in Petrol industries. But for those out there who knows may share your thoughts here.

source: DIFFERENCES OF RON 95 PETROL PROPERTIES FROM BHP PETRONAS SHELL CALTEX ESSO MOBIL | KERETA INFO | MAJALAH KERETA MALAYSIA Car Automotive News Reviews Tips & Details












4 comments:

Zack Zaifull said...

aku tak nampak apa motif diorang buat ujikaji tu.

dari segi kaler, RON95 sama jer, cuma yang membezakan apabila di tambah additive

dari segi pembakaran, aku tak reti nak komen

Anonymous said...

Apa-apapun tahukah anda semua penduduk Kubang Kerian terutama sekali kepada anda yang tinggal di Kg. Pondok Tok Kenali, Pulau Hilir, Taman sri Bunut, Taman Putih, Taman Paya Kenali, SMU Al Rahman, Pinggir Istana dan kawasan sekitarnya telah berlaku pencemaran air bawah tanah akibat kebocoran Tangki Stesyen Minyak Caltex Berhampiran Pintu Belakang Istana Negeri, Kubang Kerian (Jalan Wakaf Stan). Kepada penduduk yang menggunakan air dari sumber bawah tanah perlu melapurkan perkara ini kepada Jabatan Alam Sekitar dengan segera walaupun anda rasa tidak menjejaskan air yang anda gunakan setakat ini. Pencemaran oleh syarikat koperat ini telah merosakkan alam semulajadi bawah tanah. Kepada mereka yang berada tidak menjadi masalah tetapi kepada mereka yang kurang berada tetap menggunakan dan meminum air dari bawah tanah yang tercemar (walaupun nampak bersih)Hidrocarbon yang terdapat alam air boleh menyebabkan penyakit barah usus yang boleh membawa maut.
Marilah kita sama-sama bersatu mencegah pencemaran ini terutama sekali di bumi Tok Kenali. Syarikat Yahudi ini cuba menutup mata penduduk di sini dengan membekalkan bekalan air dan memasukkan paip air dari Air Kelantan supaya mereka berdiam diri. Ingatlah kepada mereka yang berilmu bantulah penduduk yang tidak tahu menahu bahaya meminum air tercemar ini dengan apa cara sekali pun. Jangan pentingkan diri sendiri. Allah berikan kita nikmat air semulajadi yang bersih di bumi Tok Kenali ini tetapi dicemari oleh koperat Yahudi (Chevron) stesyen Caltex. Di mana perginya Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Kesihatan, Pejabat Tanah dan Galian, Majlis Perbandaran, Jabatan Parit dan Saliran,wakil rakyat negeri dan Parlimen, Tok Penghulu, Tok Penggawa, iman-iman dan pemimpin masyarakat untuk memperjuangkan dan bertindak di atas pencemaran yang dilakukan. Ini adalah Fardhu Kifayah kepada mereka yang tahu. Jadi lakukan lah apa yang perlu mengikut kemampuan masing-masing dengan bermesyuawarah sesama sendiri bagi menjaga dan mengembalikan alam sekitar (air terutamanya)yang sudahpun tercemar. Dimana letaknya tanggung jawab sosial mereka. Sejauh manakan keikhlasan mereka? Hanya sekadar menutup mulut mereka yang lantang bersuara. Sekiranya kita berdiam diri kita bertanggungjawab ke atas kemusnahan yang dilakukan dan kita juga akan menjawab tanggungjawab kita sebagai makhluk Allah yang tidak bertanggungjawab terhadap Rahmat dan Nikmat Kurniaan Allah.

Anonymous said...

Apa-apapun tahukah anda semua penduduk Kubang Kerian terutama sekali kepada anda yang tinggal di Kg. Pondok Tok Kenali, Pulau Hilir, Taman sri Bunut, Taman Putih, Taman Paya Kenali, SMU Al Rahman, Pinggir Istana dan kawasan sekitarnya telah berlaku pencemaran air bawah tanah akibat kebocoran Tangki Stesyen Minyak Caltex Berhampiran Pintu Belakang Istana Negeri, Kubang Kerian (Jalan Wakaf Stan). Kepada penduduk yang menggunakan air dari sumber bawah tanah perlu melapurkan perkara ini kepada Jabatan Alam Sekitar dengan segera walaupun anda rasa tidak menjejaskan air yang anda gunakan setakat ini. Pencemaran oleh syarikat koperat ini telah merosakkan alam semulajadi bawah tanah. Kepada mereka yang berada tidak menjadi masalah tetapi kepada mereka yang kurang berada tetap menggunakan dan meminum air dari bawah tanah yang tercemar (walaupun nampak bersih)Hidrocarbon yang terdapat alam air boleh menyebabkan penyakit barah usus yang boleh membawa maut.
Marilah kita sama-sama bersatu mencegah pencemaran ini terutama sekali di bumi Tok Kenali. Syarikat Yahudi ini cuba menutup mata penduduk di sini dengan membekalkan bekalan air dan memasukkan paip air dari Air Kelantan supaya mereka berdiam diri. Ingatlah kepada mereka yang berilmu bantulah penduduk yang tidak tahu menahu bahaya meminum air tercemar ini dengan apa cara sekali pun. Jangan pentingkan diri sendiri. Allah berikan kita nikmat air semulajadi yang bersih di bumi Tok Kenali ini tetapi dicemari oleh koperat Yahudi (Chevron) stesyen Caltex. Di mana perginya Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Kesihatan, Pejabat Tanah dan Galian, Majlis Perbandaran, Jabatan Parit dan Saliran,wakil rakyat negeri dan Parlimen, Tok Penghulu, Tok Penggawa, iman-iman dan pemimpin masyarakat untuk memperjuangkan dan bertindak di atas pencemaran yang dilakukan. Ini adalah Fardhu Kifayah kepada mereka yang tahu. Jadi lakukan lah apa yang perlu mengikut kemampuan masing-masing dengan bermesyuawarah sesama sendiri bagi menjaga dan mengembalikan alam sekitar (air terutamanya)yang sudahpun tercemar. Dimana letaknya tanggung jawab sosial mereka. Sejauh manakan keikhlasan mereka? Hanya sekadar menutup mulut mereka yang lantang bersuara. Sekiranya kita berdiam diri kita bertanggungjawab ke atas kemusnahan yang dilakukan dan kita juga akan menjawab tanggungjawab kita sebagai makhluk Allah yang tidak bertanggungjawab terhadap Rahmat dan Nikmat Kurniaan Allah.

Anonymous said...

Using ingenious technology and innovation the Romans made an Empire
that withstood the test of your energy. She invites one to visit her site where she is going to share a proven approach to
start an business online. The business degree raises one's social standing: in short, it
opens to suit your needs doors that will have otherwise
remained closed for you.

my site :: http://www.downtownknoxville.org/