18 April 2008

Kronologi Peluang Kerja

Ini ialah kronologi aku peluang untuk mendapat kerja...

Starting nak Latihan Industry(LI) pada awal sem, aku mula-mula aku dapat kat Jabatan Kerja Raya Kelantan. Kemudian tunggu sehingga tarikh tutup untuk submit blue form(untuk comfirm tpt praktikal) takde respond dari mana company kecuali dari JKR sahaja. Kemudian apa lagi,terpaksa aku pilih kat JKR,kemudian selepas seminggu dua,ada pulak company dari RoadCare hantar surat untuk aku training ng diaorang dekat dengan rumah.JKR pn dekat dgn rumah jugak. Tapi Roadcare bagi elaun Rm300,ok laa tu dari JKR bagi elaun.Malangnya aku sudah hantar blue form tu.So dah tak leh tarik balik...Kemudian 2 hari sebelum aku start praktikal,company Redland call aku untuk tanya aku sama ada aku sudah ada tempat untuk praktical.so sekali lagi aku terpaksa tolak.Sedihnya....

Habis sahaja praktikal dan "Ayahku" baru nak rekemen aku kat one of Redland company, dia pulak masuk hospital sebab saluran jantung dia tersumbat.Sekarang dia ada di hospital Kuala Lumpur.Staff di JKR kata,kalau "Ayahku" rekemen mesti dapat punya,tp apa laa nasib malang aku nie.

Setakat ini sudah 2 interview aku sudah pergi dan pagi tadi ada satu company call untuk pergi interview kat puchong. tapi masalahnya,cm mana aku hendak pergi ke puchong? aku usha-usha map, nak cari public transport untuk ke puchong selain taxi,cm takde jek. nak naik bas, aku tak tau nak naik yang mana satu. Entah laa,patut ke tak aku pergi interview kali ini ?Interview aku jam 3 petang di Metrio Development n coz kalau pergi,mesti makan banyak duit kali ini...silap ari bulan 2x ganda dari biasa....

Tadi aku chat dengan member chat aku,katanya skg memang payah untuk dapat kerja unless ada cable.Aku memang ada cable dalam,tp aku cm malas nak pakai takut,bila dapat,org kata bdk tu dapat keja pakai cable...uish....

So cm mana nie?patut ke tak aku pergi interview atau just pakai cable dalam sahaja?


3 comments:

Anonymous said...

First,
Aku tak pernah fikir pakai cable. Biar lah org nak kata "skrg kena guna cable baru dapat kerja" ...erk elo cable ker yang tentukan kita dapt ker?..no ALLAH la ..so tgk tuh pun leh datgkan syirik kecik tuh. So apa yang aku buat is berdoa ..doa minta dapat the job yang kita apply kat satu satu company tuh ..if there is rahmat dapat kita dapat..kalau ada rahmat kita tak dapat ...let tak dapat ...so in both way..kalau dapt ker tak dapat ker kerja tuh ...kita sentiasa bersyukur kepda ALLAH that he shows us the way ...kena YAKIN.

Reason said pun kan sbrnya based on aku nyer jln hidup gak...father aku dari dulu try using his cable to masukkan aku sek asrama penuh la,Universiti la ..but it all failed...aku pun tak pernah suka ...kalau kita layak dapat ...then mmg patut dapat!...by using cable actually kita memotong others people opportunity in no a good competition stail (read;CHEATING).

I know how desperate graduan are bila mula mula nak masuk alam pekerjaan. Kalau rasa puchong tuh ok gi...tapi mmg senang la gi sana naik teksi...

ZuL said...

hmm...tp rasa2 nak jgk cheat sbb dh desperate...bru 2minggu ++ abis training,tp dh terasa sedesperate cm ini...maybe disebabkan tercabar dengan member2 lain yang sudah dpt kerja di tpt praktikal.

aku pn kalau boleh xnak guna cable...tp entah laa...aku pn masih confuse lagi....kedai ko ada keja kosong tak onepiecebakery?

Anonymous said...

kalau nak gi puchong rasanya bas dia kena amik kat depan bustand klang atau dekat bankok bank. dah luper la. lama tul tak naik bas nih.

onepiecebakery is right. tapi bila semua orang guna cable untuk mendapatkan sesuatu, kita yg tak punya apa-apa cable nih rasa cam takleh nak bersaing la pulak..