05 April 2008

Sleep Paralysis

Ada sorang kawan aku nie,kita panggil dia Si 'M' k...baru-baru ini dia menceritakan pengalaman dia dimana dia ada ternampak apa yang sepatutnya dia tak patutnampak. So kira si M nie dalam ketakutan jugak lah aku fikir. Kemudian aku terfikir jugak takut kena buatan orang,peringkat awal.Pada awalnya aku pun bukan mahir pun dalam ilmu bomoh membomoh nie.Aku pun mula laa terfikir takut x-kekasih dia masih tergila-gilakan 'M'.

Orang lelaki kalau sudah tergila-gilakan sesorang,ilmu sesat pun sanggup pakai,akibat terdorong oleh nafsu semua.Kemudian dia menceritakan lagi kepada aku bahawa,bila bangun pagi dia tidak dapat bangun kerana badan dia seperti dihempap oleh sesuatu.Biasanya orang panggil 'Kena Tindih'. Si M nie baca ayat kerusi,lepas itu baru dapat gerak.

And then baru aku rasa relief sikit,bukan sebab dia dapat gerak,tapi sebab aku tau kes apa. Si M ini mengalami 'Sleeping Paralysis'.Sleeping Paralysis ini ialah lumpuh buat seketika.Dimana tuan empunya padan sudah sedar,tapi tidak boleh bergerak.Dalam 10 minit kemudian baru tuan empunya badan boleh bergerak.

Info on Sleeping Paralysis

What is sleep paralysis?

Sleep paralysis consists of a period of inability to perform voluntary movements either at sleep onset (called hypnogogic or predormital form) or upon awakening (called hypnopompic or postdormtal form).

Sleep paralysis may also be referred to as isolated sleep paralysis, familial sleep paralysis, hynogogic or hypnopompic paralysis, predormital or postdormital paralysis


Alhamdulillah kejadian tu bukan buatan orang,tapi buatan sendiri...hehe....

No comments: