30 June 2009

Quatation PC Baru

Adeh,penat sungguh aku buat quatation kat 5 kedai kt lowyat. Ini semua tercetus apabila aku tengok mobo,ram ng processor yg dijual kt jiwang.org. Terus aku start addicted. Banyak hari jugak aku fikir nak beli ke tak beli. Last-last melepas kat orang. Harganya murah gak. Lepas dijual, ketagih nak kan pc baru nih lom berakhir lagi. Bahaya ketagih aku neh... hehe. PC xde,tp laptop ada. Nk main game boleh laa setakat poker kew. Nak main game Football Manager 2008 pn slow bangat, apa lagi nak main game Need For Speed Carbon. Hehe...

Laptop aku nih pn dh old. Dh hampir 4 tahun. Aku beli laptop nie semasa aku sem 2 time belajar kt unisel sampai sekarang aku pakai. Boleh tahan lagi, cuma screen makin gelap, dvd-writer dh jahanam walaupn jarang pakai. Processor pn masih pakai intel celeron1.8Ghz, ram pn dlu 512mb tp aku upgrade jadi 1.5 GB. So tak lama banyak game yang best-best akan kuar, so aku memang cadang nak beli pc baru. Soo...

So aku buat laa quatationnya

Aku buat quatation untuk harga pc baru aku ialah antara RM2500 - RM2000. Itupn aku hanya buat quatation untuk beberapa part sahaja iaitu :

1) Processor
2) Ram
3) Graphic Card
4) Mainboard/Motherboard
5) Power Supply Unit(PSU) @ Power Supply

Barang-barang lain seperti, keyboard,mouse, moniter,speaker,dvd-rom, casing semua itu aku sudah ada. Pakai barang yang terpakai tp masih boleh berfungsi dengan baik lagi. huh...

Selepas aku buat review terhadap 5 buah kedai kt lowyat akhirnya aku kuar result untuk membeli beberapa komponan nie

1) Asus Corsair II Formula
2) AMD Phenom II X4 940 (Black)
3) 3 x 2 Gb Kingston DDR2 800
4) Gigabyte GTS250
5) Western Digitan 500GB
6) Gigabyte Superb 720W

Total semua ialah RM 2,379.00

Tolong bagi comment because aku kurang expert sedikit tentang CPU neh...karang ada yg terbakar lak. Kot boleh reduce kat power supply ke dan sebagainya

Ini ialah quatation yang aku buat daripada 5 kedai di lowyat. Comment and suggestion is welcome

Quatation 5 Kedai

3 comments:

uDean said...

ko dah up post nie kat jiwang blom?
sure berjela2 khutbah dari pak szul, tomlia ngn ampentium2 bley tlg ko pnye..huhuhu..

ZuL said...

dah...tp takpe diaorang berkhutbah. tak lari dari tajuk dan senang nak faham walaupn aku kadang2 sendiri tak paham apa yg mereka cakapkan... kekeke

Syazani said...

dah ok daaa spec tuh...