09 December 2008

Penatnya Hari Raya Aidiladha kali Ini

Fuh,raya korban tahun ini memang penat gila gabas...start hari pertama lagi sudah penah... Pagi raya tu aku bangun pukul 5.00 pagi...sebelum subuh tuh. Agak shocking aku bangun kul 5 pagi. biasanya aku bangun kat2 kul 6.30 pagi cm tu. Ini tak,1jam sebelum subuh aku dah bangun. Mana taknya orang surau dah on start takbir hari raya jam 5.00. Bangun-bangun itu teringat aku dengan hari raya aidilfitri. Haha...

Bangun-bangun tu terus aku mengadap pc,survey website sboutbox torrent.Sikit jek ada orang...hehe. Mereka yang tidak dapat pulang ke kampung. Aku suh laa diaorang nanyi lagu balik kampung.Haha. Lepas tu smayang subuh kemudian aku turun dari rumah pukul 7 pagi. Pasal aku kena tolong abg aku dia mengerjakan korban di Pasir Mas,rumah ibu kak iparku. Siap pakai baju raya tahun lepas lagi. Baju itu mengingatkan aku sang camel yg memaksa aku pakai baju tu time gathering raya. Hehe.

Sampai Pasir Mas dalam kul 7.40am. Semua orang rumah belum mandi dan ada anak saudaraku belum bangun lagi. Haha..Awal giler lah. Jam sudah menunjukan hampir 8.30,so apa lagi rushing laa aku ng abg aku pergi masjid. Nak tunggu semua memang tak sempat kto. huhu...So habis sembahyang balik rumah mak kak ipar aku,salin pakaian untuk ke tempat korban.

Sampai jek tempat korban ada 4 ekor lembu yang sedia untuk dikorbankan. Besar-besar laa pulak lembu tahun nie aku nengok. huhu. Lembu pertama dan ke-2 selamat disembelih,tp lembu ke 3 lambat sedikit disembelih pasal orang yang nak melakukan "korban" iaitu pembelian lembu kena tangkap dengan polis pasal seludup beras. haha...aku mengeleng kepala bila dengar. Malam raya kena tangkap,keesokkan tak dpt bt upacara korban. So dia wakilkan kepada isterinya...Aku nengok isterinya masam muka jek. Fuh,mana tak marahnya, kena tangkap ng polis/kastam sbb seludup beras. tp kejap jek tu dalam lokap.Seludup beras jek,bukan seludup orang. Heheh...

Abg aku dapat lembu jantan kali nie. Lepas kena sembeliah,tolong laa siat daging. Fuh,memang penat jugak siat daging lembu nie,kena buang "baju"nya dulu,baru boleh ambil daging... Dh laa aku dapat pisau tumpul,kejap2 kena asah dgn batu pengasah,aisey... penat gak. Hampir siap tu tangan aku menggeletar pasal sendi-sendi aku jadi lemah pulak. Huhu,lama tak angkat berat.

Siap siat daging lembu sekitar jam 1 tghari, balik laa umah mak kak iparku tuh. Lepas tu lepak2 jap,jam 2 ptg aku balik laa rumah pasal nak pergi umah boss ng umah mak saudara n umah kawan aku. Sampai rumah dalam jam 3petang. Lepas tu tetiba boleh lak landing atas lantai dan siap terlena lagi pasal time aku nak landing tu,hujan renyai-renyai....Dengan tak mandinya aku terus tido...memang penat giler lah. Lepas tu aku terlena dalam sejam lebih tengok dh pukul 4.30...hujan lebat kat luar,bestnya tido...so aku terfikir laa nak pergi ke tak rumah boss aku kt wakaf bharu. Kalau aku pergi,comfirm sangkut dalam traffic jam especially kat jambatan tuh. Argh, mesti balik lambat...so aku tak pergi n aku hanya pergi rumah makcik aku jek...Umah member aku pn tak pergi jugak pasal aku terlampau penat sangat disiang hari. Nak pergi malam pn tak larat...hurm...

Malam tu aku ambil masa rehat tetiba si camel online...pelik gaks... hehe,lepas tu dia terus offline.So aku wat status "Camel Sembunyi"....bru dia reply. Borak-borak ng dia pasal dia,couple dia and so on,coz lama dh tak chat ng dia. Rindu bangat ng dia... Dia pn cakap aku skg makin nakal...Haha...memang kot makin nakal. Umur dh besar n gatai pn makin laa... Hehe... pe pun aku tetap syg ng ko camel. Kekeke... Tolong cari awek cm jasmin hani erk...jasmin hani sdiri pn boleh gaks...walaupn janda...Hahaha. Sorry lah camel semalam aku janji nak call tp tak tercall pasal terlena depan tv pasal aku ada something nak kasitau ko n advice dari ko coz ko sentiasa panjang akal...


Hari nie pulak aku kena pergi 3 jemputan makan-makan.Tapi menjadi 4 jemputan.isk...aku sorang jek tuh.

1st jemputan umah kakak aku pi makan nasi rumah dia,lauk ayam pedas. Kemudian pergi pulak ke Pasir Mas rumah mak akak ipar makan daging korban semalam. Lauk daging jek lah... Lepas tu on the way balik rumah, ada jiran aku panggil makan rumah dia pasal dia buat akikah...15 minit kemudian lepas aku sampai rumah,kawan aku ajak pi kfc makan kfc...dia yg belanja. Isk,perut baru isi,nak kena isi lagi. Kemudian malam nie pulak sepatutnya aku pergi rumah mak saudara aku pergi makan jugak. Tapi tak terpergi jugak pasal aku letih sangat. Pergi makan-makan... Esok jek lah pergi rumah mak saudara aku tuh..ari nie penat pasal drive dan kenyang gila...lauk yang makcik aku kasi n kak ipar aku kasi pn aku tak sentuh lagi.Peram dalam peti ais...isk isk isk...

Esok mintak2 jadi deting ng cikgu esok...haha @ classmate aku lah...korang jangan salah paham pulak...lawa woo...kekeke

No comments: